KONKORDATO
KONKORDATO VE TALEP EDİLECEK İHTİYATİ TEDBİRLER
a. Genel Olarak Konkordato
Konkordato, borçlarının tamamını ödeyemeyecek derecede mali durumu bozulmuş olan iyi niyetli
borçlunun, borçlarını alacaklılar ile anlaşma neticesinde Mahkemenin onayı çerçevesinde ödenmesi
yöntemidir. İİK md. 285’te “Borçlarını, vadesi geldiği hâlde ödeyemeyen veya vadesinde ödeyememe
tehlikesi altında bulunan herhangi bir borçlu, vade verilmek veya tenzilat yapılmak suretiyle borçlarını
ödeyebilmek veya muhtemel bir iflâstan kurtulmak için konkordato talep edebilir.” hükmü
düzenlenmiştir.
Ülkede meydana gelen ekonomik sıkıntılar, döviz kurun da meydana gelen dalgalanmalar,
DİSCOUND (indirim mağazalarında) meydana gelen artışlar, vadeli mal alım satımın yapılamaması,
bankalardan yüksek faizler ile çekilen kredilerin ödenememesi vb. nedenlerle günümüzde birçok şirket
ekonomik olarak büyük sıkıntılar yaşamaktadır. Piyasa koşulları ve ekonomik gelişmelere paralel
olarak, işbu sıkıntılı sürecin atlatılamaması durumunda şirketlerin faaliyetleri durma noktasına gelecek
ve alacaklıların alacaklarını elde edememesi durumu ile karşı karşıya kalınacaktır. Konkordato,
anlatılan biçimdeki şirketlerin sıkıntılarına çare olan, onların faaliyetleri durmadan, borçlarının bir
kısmında indirim yapılması, bazen de vadeye yayılması suretiyle ödenmesi sürecini kapsamaktadır.
b. Konkordato Başvurusuna İlişkin Önemli Gördüğümüz Açıklamalar
İİK Madde 285/4’e Göre Gider Avansı
İİK md. 285/4’te konkordato başvurularına ilişkin gider avansı düzenlenmiştir. İşbu hükme göre
Konkordato talebinde bulunan, Adalet Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulan tarifede belirtilen
konkordato gider avansını yatırmaya mecburdur. Bu durumda 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk
Muhakemeleri Kanununun 114 üncü ve 115 inci maddeleri kıyasen uygulanır. Konkordato
başvurusunda bulunan şirkete/kişiye, Ticaret Mahkemesi tarafından uygun süre verilmesi durumunda
30439 sayılı ve 02.06.2018 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan Konkordato Gider Avansı Tarifesi
madde 4 gereğince alacaklı sayısının üç katı tutarında tebligat gideri, Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesinde yayınlanacak yedi adet ilan bedelinin asgari tutarı olan 550,00 Türk Lirası, Basın-İlan
Kurumu resmi ilan portalında yapılacak 7 adet ilan bedelinin asgari tutarı, 50 adet iadeli taahhütlü
posta ücreti, bir bilirkişi için Bilirkişi Ücret Tarifesinde belirlenen ücretin üç katı tutarı, konkordato
komiseri olarak görevlendirilecek kişi veya kişiler için 5 aylık ücret tutarı, diğer iş ve işlemler için
300,00 Türk Lirası ve 15.000,00 Türk Lirası iflas giderleri de dahil olmak üzere konkordato gider
avansının Mahkeme veznesine depo etmesi istenir.
Üç Aylık Geçici Mühlet Verilmesi Şartları
İİK md. 287/1’de“Konkordato talebi üzerine mahkeme, 286’ncı maddede belirtilen belgelerin eksiksiz
olarak mevcut olduğunu tespit ettiğinde derhâl geçici mühlet kararı verir ve 297’nci maddenin ikinci
fıkrasındaki hâller de dahil olmak üzere, borçlunun malvarlığının muhafazası için gerekli gördüğü
bütün tedbirleri alır.” düzenlenmiştir. İşbu hükmün atıf yaptığı İİK md. 286’da belirtilmiş olan
belgeler aşağıdaki gibidir.
- Borçlunun borçlarını hangi oranda veya vadede ödeyeceği ve hangi borçlardan indirim istediğine
ilişkin ayrıntılı bilgiler,
- Borçlunun malvarlığının durumunu gösterir belgeler, Örnek: şirketin mali durumunu açıklayıcı
nitelikte; şirket lehine ipotek tesis edilen taşınmaz bilgileri, marka ve patent belgeleri, stoğunda
bulunan hammaddeler ve ambalaj ürünleri, araçlar, alacaklı olduğu icra dosyaları, uhdesinde bulunan
çek, bono ve adi senetler, faturalar, görüşme yaptığı şirketlere ilişkin bilgi belgeler olmak üzere tüm
açıklamalar,
-Alacaklıları, alacak miktarlarını ve alacaklıların imtiyaz durumunu gösteren liste,
- Konkordato ön projesinde yer alan teklife göre alacaklıların eline geçmesi öngörülen miktar ile
borçlunun iflâsı hâlinde alacaklıların eline geçebilecek muhtemel miktarı karşılaştırmalı olarak
gösteren tablo,
- Sermaye Piyasası Kurulu veya Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunca
yetkilendirilen bağımsız denetim kuruluşu tarafından hazırlanan ve konkordato ön projesinde yer alan
teklifin gerçekleşmesinin kuvvetle muhtemel olduğunu gösteren finansal analiz raporları.
İİK md. 287/4’e göre geçici mühlet süresi üç aydır. Mahkeme bu üç aylık süre dolmadan borçlunun
veya geçici komiserin yapacağı talep üzerine geçici mühleti en fazla iki ay daha uzatabilir, uzatmayı
borçlu talep etmişse geçici komiserin de görüşü alınır. Geçici mühletin toplam süresi beş ayı geçemez.
İİK md. 288/1’e göre de geçici mühlet, kesin mühletin sonuçlarını doğurur.
İİK md. 288/2’de Mahkemece geçici mühlet kararı, ticaret sicili gazetesinde ve Basın-İlan Kurumunun
resmî ilan portalında ilân olunur ve derhâl tapu müdürlüğüne, ticaret sicili müdürlüğüne, vergi
dairesine, gümrük ve posta idarelerine, Türkiye Bankalar Birliğine, Türkiye Katılım Bankaları
Birliğine, mahallî ticaret odalarına, sanayi odalarına, taşınır kıymet borsalarına, Sermaye Piyasası
Kuruluna ve diğer lazım gelen yerlere bildirilir. İlanda ayrıca alacaklıların, ilândan itibaren yedi
günlük kesin süre içinde dilekçeyle itiraz ederek konkordato mühleti verilmesini gerektiren bir hâl
bulunmadığını delilleriyle birlikte ileri sürebilecekleri ve bu çerçevede mahkemeden konkordato
talebinin reddini isteyebilecekleri belirtilir.
Kesin Mühlet Verilmesi Şartları
Kesin mühlete ilişkin düzenlemeler İİK md. 289’da hüküm altına alınmıştır. İlgili düzenlemeye göre
Mahkemece, kesin mühlet hakkındaki kararını geçici mühlet içinde verileceği belirtilmiştir. Kesin
mühlet hakkında bir karar verilebilmesi için, mahkeme borçluyu ve varsa konkordato talep eden
alacaklıyı duruşmaya davet edecektir. Geçici komiser, duruşmadan önce yazılı raporunu sunar ve
Mahkemece gerekli görülürse, beyanı alınmak üzere duruşmada hazır bulunur. Mahkeme yapacağı
değerlendirmede, itiraz eden alacaklıların dilekçelerinde ileri sürdükleri itiraz sebeplerini de dikkate
alacaktır.
Konkordatonun başarıya ulaşmasının mümkün olduğunun anlaşılması halinde borçluya bir yıllık kesin
mühlet verilir. Bu kesin süre 289/5 gereğince şartlarının varlığı halinde 6 ay uzatılabilir.
c. Talep Edilmesi Gereken İhtiyati Tedbir/ler
Konkordato ilan eden şirketin/kişinin aşağıda yer alan ve sınırlı sayıda olmayan, örnekleme yolu ile
saydığımız aşağıdaki tedbirleri talep etmesinde fayda görüyoruz.
Şirket malvarlığının korunması amacıyla konkordato mühletinin sonuna kadar -6183 Sayılı yapılan
kapsamında takipler de dahil olmak üzere- şirkete karşı icra ve iflas yolu ile takip başlatılmasının
engellenmesi,
Tedbir kararına rağmen, tedbir kararından sonra -6183 Sayılı yapılan kapsamında takipler de dahil
olmak üzere- müvekkil şirkete karşı başlatılmış bulunan her türlü takibin iptaline, iş bu takipler
nedeniyle infaz edilmiş ihtiyati haciz, haciz vb. her türlü tedbirin kaldırılması,
İşbu konkordato talebinden önce, -6183 Sayılı yapılan kapsamında takipler de dahil olmak üzere-
şirkete karşı başlatılmış her türlü takibin durdurulmasına, iş bu takipler sebebiyle haczedilen/muhafaza
altına alınan her türlü malın müvekkil şirket yetkilisine YEDİEMİN olarak bırakılması, iş bu takipler
sebebiyle müvekkil şirketin banka ve PTT hesaplarında bulunan haciz/ihtiyati haciz/bloke vb. her türlü
tedbirin kaldırılması,
Şirketin alacaklarını teminat altına alan, şirket yahut üçüncü kişiler üzerine kayıtlı taşınmazlarda tesis
edilen ipoteğin/rehnin paraya çevrilmesi yolu ile takiplerde malların muhafaza altına alınması ve satış
işlemlerinin durdurulması,
İhtiyati tedbir ve ihtiyati haciz kararlarının uygulanmaması, tedbir tarihinden önce alınan İhtiyati
tedbir ve ihtiyati hacizlerin infazının durdurulması,
Marka, patent, lisan vb. her türlü fikri ve sınai hakkımızın haczinin engellenmesi,
Müvekkil şirket tarafından kullanılan her türlü elektrik, doğalgaz, su, atık, su, internet, telefon vb.
giderler ve borçlar sebebiyle bunların kesilmemesi veya kesilmiş ise açılmasına/verilmesi,
Müvekkil şirket hakkında halihazırda alınmış veya alınabilecek tahliye kararlarının infazının
durdurulması,
Mühlet öncesinde yapılmış müstakbel alacakların temliki sözleşmeleri kapsamında, mühlet içinde
doğacak alacaklar için temlik işlemlerinin hükümsüz sayılması ve mühlet içinde ödemelerin komiser
denetimde şirkete yapılması, (İİK m. 294/6)
Şirketin keşide ettiği çeklere karşılıksız şerhi vurulmasının ve tanzim etmiş olduğu bonolara protesto
işlemi yapılmasının önlenmesi,
Şirketin keşide ettiği çeklere karşılıksız şerhi vurulmasının bir sonucu olarak, şirket yetkilisi hakkında
karşılıksız çek düzenleme suçundan doğan cezaların infazının durdurulması,
Alacaklı bankalardaki şirket hesaplarına konulmuş/konulacak blokajların kaldırılması,
Mühlet ve tedbir öncesinde gönderilen, müstakbel alacakların da haczini içeren haciz müzekkereleri ya
da haciz ihbarnamelerinin mühlet içinde uygulanmamasına; mühlet kararından sonra hesaplara gelecek
muhtemel paraların ve şirket lehine doğacak alacakların şirkete ödenmesi,
Geçici mühlet kararı ile birlikte, mühlet içinde alacaklılar tarafından yapılabilecek takas ve mahsup
işlemlerinin engellenmesi,
Şirket tarafından üçüncü kişilere verilen teminat mektuplarının nakde dönüştürülmesinin, mühlet
süresi boyunca engellenmese,
Leasing sözleşmesi ile edinilmiş malların iadelerine yönelik olarak yapılacak işlemlerin engellenmesi,
Müvekkil şirket işletme sermayesine dahil edilmek üzere; bankalara tahsil, teminat, temlik ve rehin
amaçlı olarak verilen bono ve çeklerin işlem görmeksizin müvekkil şirkete iadesi,
Müvekkil şirketin borçları amacıyla şirket yetkilileri tarafından verilen imzalar karşılığında, alacaklı
tarafından başlatılacak kambiyo ve ilamsız başta olmak üzere her türlü icra takibinin durdurulması.
Yazar: Av. Mehmet TAV